10. JÚN 2014

Výstavba ďalšieho úseku oravskej R3 sa má spustiť budúci rok

 

 Tlačová správa

 

Dopravná situácia v oravskom regióne je neúnosná, vzniká množstvo havárií a obyvatelia už niekoľko rokov čakajú na obchvat, ktorý by odbremenil obecné cesty od kamiónov a nákladných áut. Rýchlostná cesta by tento, čoraz viac zložitejší problém, čiastočne vyriešila, no jej výstavba prebieha veľmi pomaly. Táto komunikácia je pritom strategická nielen pre Oravu, ale pre celé Slovensko, pretože je dopravným tranzitom spojenia Európy. Zhodli sa na tom primátori a starostovia z hornej Oravy na kontrolnom dni výstavby rýchlostnej cesty R3 v Dlhej nad Oravou. Pracovné rokovanie zvolala Žilinská župa v spolupráci s Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) a prítomní na ňom prediskutovali aktuálny stav prípravy s cieľom vzájomne si pomôcť pri výstavbe tejto dôležitej komunikácie. 

Na hornej Orave je hotových len niekoľko úsekov rýchlostnej cesty R3, ostáva dobudovať ešte približne 20 kilometrov. V roku 2007 bola vybudovaná časť cesty, ktorá obchádza Oravský Podzámok a Hornú Lehotu a v roku 2010 sa podarilo dokončiť obchvat Trstenej. NDS prednedávnom avizovala začiatok výstavby päťkilometrového úseku z Tvrdošína do Nižnej na Orave. „V tomto roku chceme začať s tendrom na zhotoviteľa stavby, a v budúcom roku by sa malo začať s výstavbou tohto úseku. Ďalšie dva úseky sú momentálne pripravené v štádiu dokumentácie pre územné rozhodnutie,“ informoval o aktuálnej situácii generálny riaditeľ NDS Milan Gajdoš. Kameňom úrazu sú však stále financie. NDS bude hľadať zdroje financovania, či už z fondov Európskej únie alebo z iných zdrojov. „Orava skrýva veľký potenciál nielen v oblasti cestovného ruchu, ale i v oblasti ekonomického rozvoja. Aby sa sem podarilo dotiahnuť zahraničných investorov, je potrebné mať vybudované kvalitné cesty,“ zhodnotil žilinský župan Juraj Blanár, ktorý podobné spoločné rokovania s predstaviteľmi dotknutých samospráv víta. „Je dôležité, aby sme vzájomne komunikovali a nedohadovali sa cez médiá alebo petície. Máme skúsenosti, že podobné stretnutia môžu viesť k riešeniu čiastkových problémov v katastroch obcí, na čom má eminentný záujem i Žilinský samosprávny kraj,“ dodal župan. Problémy oravských starostov by mohla čiastočne v blízkej budúcnosti vyriešiť i diaľnica D3, ktorá bude súvisle spájať Žilinu s priemyselnými centrami v Poľsku. Predseda Žilinskej župy zároveň prisľúbil, že spoločne so starostami osloví ministra dopravy Poľskej republiky a rovnako i maršálka Malopoľského vojvodstva, aby spoločne urýchlili cestné prepojenie Slovenska a Poľskej republiky.
R3 by mala po dokončení viesť od hraníc s Poľskom cez Trstenú, Tvrdošín smerom na Dolný Kubín až po križovatku s diaľnicou D1 neďaleko Ľubochne.

 

Mgr. Peter Kubica

riaditeľ
odbor informácií a zahraničných vzťahov

 

 


Spodná navigácia

Aktualizácia: 09.01.2015

Sekcie


Jazykové verzie webstránky